اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت
سرخط خبرها

فاز نخست پارکینگ رضوان تا پایان شهریور به بهره‌برداری خواهد رسید | اضافه شدن ۶۰۰ جای پارک جدید پیرامون حرم مطهر

  • کد خبر: ۱۷۸۹۵۰
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
فاز نخست پارکینگ رضوان تا پایان شهریور به بهره‌برداری خواهد رسید | اضافه شدن ۶۰۰ جای پارک جدید پیرامون حرم مطهر
افزایش ۶۰۰ جای پارک در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی با ساخت پارکینگ رضوان محقق خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز آمار و ارقامی که در سال‌های اخیر منتشر شده است می‌گوید که مشهد سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون زائر ایرانی و خارجی است که تقریبا یک سوم از آن‌ها در عید نوروز به این شهر سفر می‌کنند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از این مسافران با خودرو شخصی به مشهد می‌آیند و برای همین هم تأمین جای پارک مناسب و ساخت پارکینگ در منطقه ثامن و بافت اطراف حرم مطهر رضوی، نزدیک به یک دهه است که به یک مسئله جدی برای مدیران استانی و شهری و حتی کشوری تبدیل شده است. با وجود درمان‌های مقطعی و ایجاد پارکینگ‌های موقت در زمان اوج سفر‌ها به مشهد و ساخت پارکینگ‌های ریز و درشت و افزایش تعداد جای پارک به حدود ۵-۴ هزار، هنوز هم جای پارک در اطراف حرم مطهر رضوی حکم کیمیا را دارد و این کمبود کماکان حس می‌شود. حالا بخشی از این کمبود جای پارک را قرار است شهرداری منطقه ثامن جبران کند و براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در طرح تحول این منطقه انجام شده است، حدود ۸ هزارو ۵۰۰ جای پارک جدید به ظرفیت بافت اطراف حرم مطهر رضوی اضافه خواهد شد. پروژه پارکینگ رضوان یکی از آن فضا‌های پارکینگی جدید با ششصد جای پارک است که عملیات اجرایی آن از مدتی پیش شروع شده است و فاز اول آن تابستان امسال و کل پروژه تا سال ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد.

۱۶ هزار جای پارک موقت

پیدا کردن یک پارکینگ یا جای پارک در اطراف حرم مطهر رضوی معضلی است که مدت‌هاست هم مردم مشهد با آن درگیر هستند و هم زائران. کمبود زمین در هسته مرکزی شهر و از همه مهم‌تر اعتبار برای ساخت پارکینگ و افزایش استفاده از وسایل شخصی برای سفر به مشهد به دلیل گرانی بلیت هواپیما و قطار و نایاب شدن آن‌ها در زمان پیک سفر، دست به دست هم داده تا این مشکل بیش از پیش تشدید شود. با آغاز کرونا و ممنوعیت سفر و بعد هم کاهش جدی سفر‌ها به مشهد حل‌وفصل این مشکل تقریبا به دست فراموشی سپرده شد، اما شروع دوباره سفر‌ها از نوروز ۱۴۰۱ و آمار ۸۰ درصدی سفر به مشهد با خودرو شخصی باعث شد تا این معضل دوباره به چشم بیاید و شهرداری و فرمانداری مجبور شدند تا ۱۰ هزار جای پارک موقت آماده‌سازی کنند و این اتفاق سال بعد هم تکرار شد و باز هم ۱۶ هزار جای پارک موقت برای حل معضل پارکینگ در اطراف حرم مطهر رضوی تأمین شد.

۱۰۰ میلیارد برای ساخت پارکینگ

اما دامنه این مشکل به کارگروه ملی زیارت هم رسید و در جریان سفر رئیس‌جمهور به مشهد حدود ۱۰۰ میلیارد برای ساخت پارکینگ اختصاص پیدا کرد و چند ماه بعد در طرح تحول منطقه ثامن که توسط شهرداری تهیه شده بود، پیش‌بینی شد تا حدود ۸ هزارو ۵۰۰ جای پارک در اطراف حرم مطهر رضوی ساخته شود. هرچند آمار‌ها می‌گوید که این بافت در افق ۱۰ تا ۱۵ ساله به بیش از ۱۲ هزار جای پارک نیاز دارد.

۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی

پارکینگ طبقاتی رضوان یکی از همان چند ده پروژه پارکینگ‌سازی شهرداری منطقه ثامن است که کار ساخت آن از زمستان پارسال در خیابان شارستان آغاز شده است و شهردار منطقه ثامن در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه گفت: پارکینگ طبقاتی «رضوان» یکی از مهم‌ترین پروژه‌های هشت اقدام تحولی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی است که ساخت‌وساز آن در حاشیه شارستان ته‌پل محله قرار گرفته است و اکنون گودبرداری و اجرای سازه نگهبان این پروژه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اتمام مرحله نخست تا پایان شهریورماه

سیدخلیل منبتی ادامه داد: فاز اول پروژه پارکینگ رضوان ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شد و طبق زمان‌بندی پیش‌بینی شده تا آخر تابستان به پایان می‌رسد. این مرحله از کار برای شهرداری حدود ۸ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با تأکید بر اینکه پارکینگ طبقاتی رضوان بخش مهمی از نیاز بافت اطراف حرم مطهر رضوی به جای پارک را برطرف می‌کند تصریح کرد: پارکینگ رضوان تقریبا ۱۴ هزار مترمربع زیربنا دارد که سه طبقه آن زیر زمین و پنج طبقه هم روی زمین دارد و ۶۰۰ خودرو می‌توانند در این پارکینگ طبقاتی پارک کنند. کل اعتباری که برای ساخت این پارکینگ پیش‌بینی شده است؛ ۱۵۰ میلیاردتومان است و تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->